
Onze werkwijze: afgestemd en in verbinding
Bij Autisme Centrum Haarlem geloven we dat effectieve begeleiding begint bij écht begrijpen wie iemand is — in denken, voelen, waarnemen en handelen. Autisme zien wij als een andere manier van informatieverwerking, die vraagt om een zorgvuldige, persoonlijke benadering. Daarom stemmen we onze begeleiding volledig af op het tempo, de leefwereld en de ontwikkelingsmogelijkheden van de cliënt.
Onze aanpak is gefaseerd, mensgericht en zorgvuldig opgebouwd. We werken in vier heldere stappen, steeds in nauwe samenwerking met de cliënt — en waar wenselijk ook met ouders, partners, werkgevers of andere betrokkenen.
Fase 1 – Kennismaking en intake
We starten met een kennismaking waarin we de tijd nemen om jou te leren kennen. Wat is jouw manier van waarnemen en verwerken? Waar loop je tegenaan — en wat zijn je kwaliteiten, behoeften en verlangens?
We verkennen daarbij belangrijke aandachtspunten, zoals:
- Zintuiglijke gevoeligheden en over- of onderprikkeling
- Moeite met plannen, schakelen of overzicht houden (executieve functies)
- Inlevingsvermogen en sociaal begrijpen (theory of mind)
- Detailgerichtheid en moeite met context (centrale coherentie)
- Emotionele regulatie, gehechtheid en vertrouwen
- Informatie- en prikkelverwerking op school, werk of thuis
Deze brede blik helpt ons om begeleiding te bieden die écht aansluit. Samen stellen we doelen op die haalbaar en betekenisvol zijn, passend bij jouw ontwikkeling en tempo.

Fase 2 – Begeleiding en opbouw
In deze fase bieden we individuele begeleiding op maat. Dit kan gaan over:
- Structuur aanbrengen in het dagelijks leven
- Emoties leren herkennen en reguleren
- Inzicht krijgen in sociale situaties en communicatie
- Praktische ondersteuning bij school, werk of relaties
- Zicht krijgen op informatieverwerking en het ontwikkelen van passende strategieën
Onze begeleiding sluit aan op jouw leefwereld, vanuit gelijkwaardigheid, veiligheid en vertrouwen. Ook in deze fase werken we contextgericht: waar nodig betrekken we de mensen om je heen bij het proces — zodat ook zij beter leren afstemmen op jouw behoeften.
Fase 3 – Versterken van eigen regie
We ondersteunen je in het versterken van zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfregie. Jij bepaalt het tempo; wij begeleiden je bij het zetten van stappen richting een leven dat écht bij jou past. Of dat nu betekent: meer rust, verdieping in relaties, het hervinden van motivatie, of een volgende stap op school of in werk.
Fase 4 – Afronding of bijstelling
Wanneer er voldoende rust en stabiliteit is ontstaan, kijken we samen naar de afronding van de begeleiding, of juist naar een hernieuwde richting. Ontwikkeling verloopt niet rechtlijnig — we bewegen flexibel mee met wat er nodig is.

Maatwerk in levensdomeinen
Onze begeleiding richt zich op vier brede en betekenisvolle gebieden:
- Leefomgeving & dagelijkse structuur – Zelfstandigheid, prikkelregulatie, balans in het dagelijks leven
- Leren & ontwikkeling – Studiebegeleiding, motivatie, leerritme en communicatie met school
- Verbinding & sociale interactie – Omgaan met vriendschappen, grenzen, relaties en sociale verwachtingen
- Zingeving & participatie – Werk, daginvulling, loopbaanvragen, vrijwilligerswerk of heroriëntatie